.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سایه‌روشن‌های سفر رییس‌جمهور به لبنان

سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به لبنان موضوعی است که توجه برخی رسانه های منطقه و برخی مسئولان سیاسی عرب را به خود جلب کرده است.

 اگرچه سفر محمود احمدی نژاد، به لبنان به خودی خود همانند سایر سفرهای او خبر آفرین خواهد بود اما اخبار این سفر متفاوت تر و پررنگ تر از سایر سفرها رییس جمهور است. شاید به این دلیل باشد که ایران بزرگترین متحد منطقه ای حزب الله لبنان است. پیشبینی می شد که حزب الله لبنان برنامه های ویژه ای برای دیدار احمدی نژاد تدارک دیده باشد و اکنون معاون دبیر کل حزب الله بر این پیش بینی صحه گذاشت و گفت: از محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در لبنان استقبال رسمی و مردمی خواهد شد.

البته این مقام حزب الله لبنان به نکته دیگری هم اشاره کرد و آن واکنش احتمالی اسراییلی ها است. نعیم قاسم با ابراز تاسف از ایجاد تنش برخی در مورد سفر احمدی نژاد گفت: مسوولان اسراییلی از جمله اویگدور لیبرمان وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در مورد سفر احمدی نژاد ابراز نگرانی و نارضایتی کردند و این بدان معنا است که این سفر برای لبنان مفید است.

اگر ادعای روزنامه کویتی درست باشد نگرانی از حضور رییس جمهوری اسلامی ایران دامن سران سایر کشور های منطقه را هم گرفته است.

روزنامه «الانباء» چاپ کویت مدعی شد، رئیس جمهوری سوریه از همتای ایرانی خود خواسته که در سفر قریب الوقوع خود به لبنان، از جنوب این کشور دیدار نکند. بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از محمود احمدی نژاد خواسته است، به دلیل حساس بودن شرایط منطقه سفر خود به لبنان را به تعویق بیندازد.طبق ادعای این روزنامه کویتی، اسد در دیدار اخیر خود با احمدی نژاد در دمشق همچنین از وی خواسته بود که به منظور حفظ آرامش منطقه از سفر به مرزهای جنوبی لبنان خودداری کند.

چه ادعای روزنامه الرای درست باشد و چه نباشد مساله تامین امنیت احمدی نژاد یکی از دغدغه های اصلی مسئولان لبنانی و ایرانی است. منابع امنیتی لبنانی می گویند سه گروه امنیتی ایرانی در چارچوب تدارک و فراهم ساختن مقدمات سفر محمود احمدی نژاد به لبنان، هم اکنون در لبنان به سر می برند. مقامات امنیتی لبنانی نام مکانی را که احمدی نژاد قرار است در زمان دیدار خود از جنوب لبنان در آن به سر ببرد، اعلام نکرده اند. اما برخی رسانه ها از انجام سخنرانی احمدی نژاد در نزدیکی مرزهای لبنان با سرزمین های اشغالی فلسطین خبر داده بودند. این منابع اعلام کرده بودند مکانی که احمدی نژاد قصد دارد تا در آنجا به انجام سخنرانی بپردازد، حتی مشرف به برخی از شهرک های صهیونیست نشین است.

شاید این شیوه به خصوص رییس جمهور باشد که جزء به جزء سفرهایش همراه با جنجال های رسانه ای است و این موضوع پیش بینی راجع به اینکه چه خواهد شد را کمی سخت می کند. 

به گزارش خبرآنلاین، سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران نیز سفری به لبنان داشته است اما در مقام مقایسه با این دوره اخبار کمتر، رویدادها آهسته تر و استقبال ها مردمی تر بود. به عنوان مثال این مقدمه خبرگزاری ایسنا در سال هشتاد و دو و پیرامون سفر خاتمی به لبنان است:« در حضور بی‌نظیر مردم در ورزشگاه بیروت برای دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر یاد و خاطره‌ی دیدارهای وی با مردم عزیز کشورمان در دل‌ها زنده شد. ورزشگاه بیروت که برای این دیدار از قبل مهیا شده بود، از ساعت‌ها پیش از دیدار، آکنده از جمعیت بود و انبوهی از مردم، پشت درهای آن، در تلاش برای ورود به ورزشگاه بودند. در همین حال، بیش از 100 خبرنگار، عکاس و تصویربردار داخلی و خارجی که در محوطه‌ی جانبی زمین چمن ورزشگاه گردهم آمده بودند، تلاش مضاعفی برای انعکاس لحظه به لحظه این رویداد مهم، صرف می‌کردند.»

در آن روزها اگرچه مسئله امنیتی حساس و مهم بود اما خبری از دزیده شدن، ترور و یا سو قصد از دهان مسئولان ایرانی و لبانی شنیده نمی شد. اما اخیرا یک روزنامه صهیونیستی پیشنهاد ربودن رئیس جمهور کشورمان را مطرح کرده بود.

نام رسانه شرح
النهار

می‌توان گفت ایران خواهان این است که دولت لبنان و سایر کشورهای عربی به محور وسیع پایداری و مقاومت بپیوندند.

الحیات

هشدارهایی در خصوص نتایج سفر رییس جمهوری ایران به لبنان به گوش می‌رسد.

السفیر

آمادگی برای استقبال از احمدی نژاد در لبنان رو به افزایش است.

الانباء

رئیس جمهوری سوریه از همتای ایرانی خود خواسته که در سفر قریب الوقوع خود به لبنان، از جنوب این کشور دیدار نکند.

الرای

برخی رهبران و شخصیت های سیاسی لبنان به دلایل و بهانه های مختلف در مراسم استقبال از احمدی نژاد حضور نخواهند داشت.

 


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.158 seconds.